Doğru mikrofon seçimi

29 Nisan 2013 | By admin | Filed in: Keyfi Müzik Güncel.
Doğru Mikrofon Seçimi….

Her tip ses kaydı bir Mikrofona ihtiyaç duyar. Ama hangisini seçmeli? Ve neden? Bu yazıyı okuduktan sonra ihtiyaçlarınıza en uygun, stüdyonuzu mükemmel hale getirebilecek mikrofonu seçmeyi öğreneceksiniz.
Her tip ses kaydı bir mikrofona ihtiyaç duyar. Ama hangisini seçmeli? Ve neden? Bu yazıyı okuduktan sonra ihtiyaçlarınıza en uygun, stüdyonuzu mükemmel hale getirebilecek mikrofonu seçmeyi öğreneceksiniz.

Tüm mikrofonların çalışma sistemi aynıdır. Hepsinin, hava basıncına uygun değişiklikleri yanıtlayan diyaframları (ya da şeritleri) vardır. Tıpkı insanda duymayı sağlayan kulak zarının yaptığı görev gibi. Diyaframın ya da şeritin hareketi bir yönde hareket ettiğinde pozitif, onun zıttı yönde hareket ettiğinde ise negatif değerli voltaj üretir. Üç ana tip Mikrofon çeşidi vardır: dinamik, şeritli ve kondenser.

Rode K2 TubeZengin ses ve mükemmel performans. Düşük gürültü düzeyi, yüksek maksimum SPL ve mega geniş dinamik aralık.
Özellik açısından ihtiyaç duyacağınız her şeye sahip olan K2 Tube, neredeyse 5000 dolarlık bir mikrofon kadar kaliteli yapıda. Sağda solda değil, stüdyoda kullanılacak bir ürün. Parasını sonuna kadar hak ediyor. Görünüm olarak da gayet karizmatik duruyor. Ses kalitesi canlı, yumuşak; tek kelimeyle mükemmel. Kullanımı kolay. Fiyatına göre en iyi stüdyo vokal mikrofonu diyebiliriz. Fiyatı şu anda 1250 Lira civarı.
Teknik Özellikleri:
Akustik Prensip: Polarize 25mm kondensatör
Devre: Bipolar çıkış tamponlu termiyonik empedans dönüştürücü
Tür: Multi pattern
Frekans Cevabı: 20Hz – 20kHz
Çıkış Empedansı: 200 ohm
Hassasiyet: -36dB 1V/Pascal (16mV @94dB SPL) +/-2dB
Eşdeğer Gürültü: 10 dBA SPL (IEC651, IEC268-15’e göre)
Maksimum Çıkış: > +30dBu (@ %1 THD)
Dinamik Alan: 150dB (IEC651, IEC268-15’e göre)
Maksimum SPL: 162dB (@ %1 THD)
Sinyal/Gürültü: > 81dB (1 kHz rel 1 Pa; IEC651, IEC268-15’e göre)
Güç Gereksinimi: Özel tasarım güç kaynağı (110V / 120V-220V / 240V, 50/60Hz)

Rode NT2000Rap’çilerin vazgeçilmezlerinden biri daha.
-Kapsül: Polarize 26mm çift diyafram
-Devre: Bipolar çıkış tamponlu J-FET empedans dönüştürücü
-Tür: Multi
-Frekans Cevabı: 20Hz – 20kHz
-Çıkış empedansı: 200 ohm
-Hassasiyet: -36dB 1V/Pascal (16mV @94dB SPL) +/-2dB
-Eşdeğer gürültü: 7dBA SPL (IEC651, IEC268-15’e göre)
-Maksimum çıkış: +15dBu (@ %1 THD)
-Dinamik alan: 136dB (IEC651, IEC268-15’e göre)
-Maksimum SPL: 147dB (@ %1 THD)
-Sinyal/Gürültü: 84dB (1kHz rel 1 Pa; IEC268-15’e göre)
-Güç gereksinimi: P48, P24

Fiyatı yaklaşık 830 YTL

Behringer B2 PROÇift diyaframlı, çok kaliteli bir kondenser stüdyo mikrofonu.
Özellikleri:
Emsalsiz ses kalitesine sahip profesyönel 2.54cm çift diyafram kondenser mikrofon.
Canlı ve stüdyo uygulamalarında idealdir.
Shock-mounted altın kaplama çift diyafram kapsüllü basınç eğimli transducer.
Müthiş flat frekans tepkisi.
Seçilebilir kardiyot, çok yönlü veya figure-eight directivity pattern.
Düğmelenebilir düşük frekans.
Düğmelenebilir giriş güçyitirimi 10 dB.
Müthiş düşük gürültüye sahip transformatörsüz FET giriş devresi.
Altın kaplama 3 pin XLR bağlantısı.
Sağlam yapı, satin nikel kaplama pirinç gövde.
Suspension mount, windscreen ve alüminyum taşıma kutusu dahil.

Fiyatı yaklaşık 480 YTL

M-Audio LunaB2 Pro’ya alternatif bir ürün.
Tek polar karakteristikli cardioid condenser mikrofon
Geniş, tamamı pirinç kapsül
1.1 inç altın diyafram
Tüm frekans spektrumunda +/-1dB tolerans
Klasik sound, modern teknoloji
Class A FET teknoloji
Shock mount ve hard case
Teknik Özellikleri:
Frekans Cevabı: 20Hz-20kHz
Hassasiyet: 16 mV/Pa (-36dBV)
Maks. SPL 0.5% THD: 130dB
Eşdeğer noise seviyesi: 14dB (A-weighted)
Çıkış empedansı: 200 ohm
Tavsiye edilen empedans: > 1,000 ohm
Güç Gereksinimi: 48V phantom power
Konektör: 3-pin erkek XLR
Boyut: 20,8 cm (y) x 7.5 cm (g); 5 cm (d)
Ağırlık: 672 gr.

Fiyatı yaklaşık 480 YTL
Anahtar Kelimeler Doğru Mikrofon Seçimimikrofonlarrap vokalkondenser mikrofonşeritli mikrofonkapasitif mikrofonrap mikrofonkardioitdijital mikrofon
Sarsıntıları Durdurun
Geniş diyaframlı kondenser mikrofonların çoğunda ve bazı şeritli mikrofonlarda özel sarsıntı önleyici destek bulunur, ya da ayrıca satılır. Bunlar, kapı gıcırtısı, araba gürültüsü gibi düşük frekanslı seslerin mikrofon tarafından alınmasını önler. Ev stüdyoları için olmazsa olmazdır.
Patlamaları Durdurun
Şarkıcı mikrofona çok yaklaştığında, nefes alma-verme sesleri de mikrofon tarafından daha kolay alınır. Bu da kayıtta istenmeyen sonuçlara neden olabilir. İçinde hava delikleri olan metal bir disk şeklindeki pop filter denilen eklentiler, piyasada kolayca bulunabilmektedir. Mandallı uçları ile mikrofon ayaklığına bağlanarak patlamaları önlerler. Tel askı ve naylon çorap kullanarak bile pop filter yaratabilirsiniz.
“Yakınlık efekti sanatçıyı olduğundan daha güçlü bir sese kavuşturur.”
Yakınlık Efekti
Kardoit yapılı mikrofonlarda, sanatçı mikrofona ne kadar yaklaşırsa sesinin bas frekansları o kadar dolgun çıkar. Fakat olumsuz etki olarak patlamalı seslerde artış gözlenir. Eğer patlamaları yeterince önleyebildiyseniz sesiniz mikrofona yaklaştıkça daha derin ve güçlü çıkacaktır. Genellikle Pop ve Rock sanatçıları ve radyo DJ’leri bu yöntemi kullanır.
İşinize Uygun Mikrofon Seçimi
Öncelikle hangi enstrümanlarlarla kayıt yapacağınıza karar vermelisiniz. Eğer bir mc iseniz büyük olasılıkla enstrüman kaydı yapmayacaksınız demektir. Shure SM58 dinamik vokal mikrofonu, 100 Euro altı uygun fiyatıyla sağlam vokal mikrofonlarından biridir. Beyer M260 gibi şeritli mikrofonlar da vokaller için kullanılabilir ama Neumann, Gefell, Brauner, Josephson ve birçok markanın stüdyo kondenser mikrofonları daha iyi sonuç verirler.
Bass ve drum kaydı, AKG D11 ya da Electrovoice RE20’deki gibi birçok seviyedeki distortion’ı çok kuvvetli alabilen mikrofonlara gereksinim duyar. Shure SM57’ler snare’ler için klasik bir modeldir. Elektronik gitarlarda Shure’lar çok iyi ses alır ancak farklı bir ses için şeritli ya da yeni Royer ve Mojave kondenserli modellerinden birini deneyin. Akustik gitarlar için şeritli ya da kondenser mikforonlar, küçük farklar dışında hemen hemen aynı ve en iyi sonucu verir. Banço ve mandolin için Josephson e22 en iyisidir.

Dinamik MikrofonlarDinamik kelimesi, değiştirmek ya da hareket ettirmekten geliyor. Küçük bir bobin, sabit mıknatısın etki alanında bulunur. Mikrofona bir ses geldiğinde diyafram titreşir ve benzer şekilde dışarıya ses dalgası verir. Bobinde elektrik sinyalleri üretilir. Buna paralel olarak diyafram titreşimlerinin hareket değişimleri gözlemlenir. İşte analog ses denilen olay da budur. Hava basıncından dolayı ses dalgaları oluşur, bunlar bobinde elektriksel sinyallere dönüşür. Bobin manyetik alanda hareket ettiğinde de diyaframın analog hareket mekanizması meydana gelir. İşte bu titreşimlerin elektrik enerjisine çevriliş yöntemi, mikrofon türlerinin farklı isimler almasına neden olmaktadır. Bobin ve sabit mıknatıs sistemi, dinamik mikrofonlarda bulunur.

Şeritli MikrofonlarŞeritli mikrofonlarda, manyetik alanda askıda duran metalden yapılmış bir şerit bulunur. O titrediğinde, değişken elektrik sinyalleri üretilir. Çoğu şeritli mikrofon ‘8 figürlü’ patern olarak bilinirler. Yani mikrofonun hem önünden hem arkasından gelen sesleri alabilirler. Patern, ses alma şekli anlamına gelmektedir. Şeritli mikrofonların empedansı düşük ve kaliteleri yüksektir.

Kondenser MikrofonlarKondenser mikrofonlar, kapasitif mikrofonlar olarak da bilinir. Diyafram, kapasitörün levhalarından birini yönlendirir ve titreşimler, tabakalar arasındaki değiken mesafeleri meydana getirir. Bu değişimler iki tip yöntemden biriyle değişken elektrik sinyallerine çevrilir. DC (doğru akım) öngerilimi; en çok kullanılan yöntemdir. Bir de RF öngerilimi yöntemi vardır. Bu yöntem genellikle Sennheiser markalı mikrofonlarda kullanılır. Bu yöntem, nemli ortamlarda da başarıyla çalışabilir. Buğulanma yaşanabilecek çevre şartlarında tercih edilebilecek tek tiptir.
Modelleri en iyi karşılaştırabilmeniz için bilmeniz gerkeen bazı önemli noktalar var.

  • Frekans cevabı size mikrofonun yakalayabileceği frekans aralıklarını anlatır. Fakat ne kadar iyi frekans yakalayabileceğini değil! Bu yüzden frekans cevap grafiğine bakmalısınız. Grafik size mikrofonun farklı frekans ve seviyelerde nasıl çıkış vereceğini gösterir.
  • Self-noise (Eşdeğer gürültü düzeyi olarak da bilinir.) mikrofon tarafından arkaplanda kendiliğinden üretilen seslerin ölçüsüdür. Bu kayıt yaparken çok düşük olmalıdır. Ancak çok düşük sesleri de kaydetmek istiyorsanız self-noise oranını yüksek tercih etmelisiniz. Belli ki, düşük self-noise rakamı daha iyi demektir. Bu rakam genellikle dB(A) desibel ölçü biriminden verilir. Örneğin insan kulağının duyabileceği en düşük ses: 15 dB (A) SPL. SPL, ‘Ses Basınç Seviyesi’nin kısaltılmışıdır. A harfi ise A-weighting yani aslında düşük seviyeli gürültülerin beyinde algılanma miktarına göre hazırlanmış bir ağırlıklandırma yöntemini ifade etmektedir. Sessiz bir mikrofon 20 dB (A) SPL’dir.
  • “Total harmonic distortion” ifadesi, sesin kaynaktan alındığı andan kulağa gidene kadarki kaybını ifade eder. Bu yüzdelik oranın düşük olmasına dikkat edilmelidir. Genellikle mikrofonun maksimum ses basınç seviyesi ile birlikte verilir. Bu maksimum ses basınç seviyesinin yüksek olması ise daha iyi demektir. Örnek: 142 dB SPL’de % 0.5
  • Bir mikrofonun dinamik aralığı, SPL tavan ve taban değerleri arasındaki arasındaki farktır. Pratikte dinamik aralık, mikrofonun üstesinden gelebileceği ses seviyelerinin aralığıdır. İnsan kulağı ancak 0 ile 120 dB arasındaki ses seviyelerini duyabilir.
  • Mikrofonlar, empedans adı verilen, ohm birimli (Ω) elektriksel karakteristiklere sahiptirler. 600 Ω altı, düşük empedans sayılır. 600 Ω ile 10 Ω arası, orta empedans, 10 Ω altı ise yüksek empedanstır. En iyi sonuç için mikrofonun çıkış empedansının, mikser ya da ses kartınızın ön yükseltecinin (preamplifier) giriş empedansıyla eşit olması gerekmektedir.
  • Hassaslık, mikrofonun akustik basınçları çıkış voltajına ne kadar iyi çevirdiğidir. Bu değer 1V / Pa birimi ile verilir. 1 Pa (Pascal) değerinde ses basıncı uyguladığınızda o, mikrofondan milivolt cinsinden değerlerle geri gelir. Çıkış voltajının daha eski bir metodu ise negatif değerlikli dB’nin 1 Volt / Pa birimi ile ele alınmasıdır. Çünkü mikrofonlar daima 1 Volt’tan daha az çıkış verirler. Tipik değerler -60dB ile -70dB arasıdır. Eğer mikrofonun çıkışı eski şeritli modellerde olduğu gibi çok düşükse bir preamplifier’e ihtiyacınız var demektir. Bu, mixer ya da ses kartınıza sesin daha güçlü verilmesini sağlayacaktır. Ancak yeni model mikrofonlarda buna ihtiyaç yoktur.

Polar Pattern’lerPolar pattern, daha önce de belirttiğimiz gibi mikrofonun ses alış yönüdür. Bunlar geometrik şekillerle açıklanırlar. Mikrofonu kullanacağınız ortamın özelliğine göre uygun pattern’li olanı seçmelisiniz.
Çokyönlü mikrofonlar, adından da anlaşılacağı gibi her yönden gelen sesleri alabilirler.
Kardioit (kalp şekilli) mikrofonlar, kenarlardan ve arkadan gelen sesleri engellerlerler. Sabit bir noktaya konumlandırılmış ses kaynağı (insan ya da çalgı aleti) için avantajlıdırlar.
Hiper kardoitler de benzer şekildedir, ama daha dar bir alan için kullanılırlar. Daha etkili ses alımı ve canlı performanslarda daha az yankısı için tercih edilirler.
Diğer bir tür de “8 figürlü” diye de bilinen çift yönlülerdir. Kenarlar hariç, ön ve arka kısımdan gelen sesleri alırlar.

Mikrofon almadan önce şunları kontrol edin:

  • Frekans cevap eğrisi düz mü yoksa daha mı doğal? Bu seçim tamamen sizin vokal tarzınıza bağlıdır.
  • Polar yapısı: İhtiyacınız olanı belirleyin.
  • Hassaslığı kontrol edin: Preamp’a ihtiyacınız olacak mı olmayacak mı?
  • Empedansı kontrol edin: Preamp’ın arabirimi ile uyumlu mu?
  • Dinamik alanı ve self-noise rakamlarını kontrol edin: En yumuşak ve en güçlü sesleri sorunsuz kaydedebilecek mi?

Bağlantılar ve Kablolar
¼ inçlik mono jaklar yarı profesyonel mikrofonlarda kullanılırken, 3 pinli XLR bağlantılı olanlar hemen hemen tüm profesyonel mikrofonlarda kullanılırlar. Ayrıca ucuz mikrofonlarda 3.5 mm’lik (1/8 inç) mini jaklara rastlayabilirsiniz. Stereo mikrofonlar çiftli mono, 5 pinli XLR, ¼ inçlik TRS ya da 1/8 inçlik TRS stereo mini jaklara sahip olabilirler.
Profesyonel XLR ve TRS mono bağlantılar ‘dengeli’ bağlantı adı verilen düzende iki telli ve bir topraklı bağlantıdan oluşur. Bu tip bağlantıda gönül rahatlığıyla istediğiniz uzunlukta kablo kullanabilirsiniz; parazit olmaz.
Daha ucuz mono bağlantılar tek telli kablo ve bir toprak bağlantısına sahiptirler. Parazit önleyici yetenekleri yoktur. O nedenle kısa kablolarla kullanılması gerekir.
Dijital mikrofonlar da vardır. AES42 standartına uyan profesyonel modeller Ses Mühendisliği Topluluğu tarafından tanımlanır ve dijital ses çıkışına doğrudan bağlantı için bir erkek XLR ucu kullanır. Evde kullanılan modellerde Audia Technica 2020 USB’de olduğu gibi USB bağlantısı da bulunabilir.


Bir yanıt yazın